Przejdź do treści

Różnice rasowe – jak rozumieją i postrzegają je dzieci?

różnice rasowe dziecko

Dzieci rodzą się bez uprzedzeń – bez wątpienia żadnemu noworodkowi nie będzie przeszkadzał inny kolor skóry. Dopiero później zaczynają dostrzegać różnice i kształtować swoją postawę. Zastanówmy się, od kiedy i w jaki sposób dzieci zauważają różnice rasowe.

Różnice rasowe – jak rozumieją je noworodki?

Noworodki nie rozróżniają ras, co wydaje się być jak najbardziej oczywiste. Według badań opublikowanych w 2005 r. w Developmental Science, na twarze wszystkich ludzi patrzą jednakowo, nie wykazują spontanicznej preferencji dla jakiejkolwiek grupy etnicznej.

Różnice rasowe – jak rozumieją je niemowlęta?

Co ciekawe, już trzymiesięczne niemowlęta wykazują znaczną preferencję dla twarzy z własnej rasy. W 1997 roku przeprowadzono badanie, w którym udział wzięło około 200 czarno- i białoskórych dzieci, w pierwszych sześciu latach swojego życia. Naukowcy odkryli, że 6-miesięczne niemowlęta są w stanie niewerbalnie klasyfikować ludzi według rasy i płci. Maluchy znacznie dłużej patrzyły na nieznaną twarz innej rasy, w porównaniu do nieznanej twarzy tej samej rasy.

Różnice rasowe – jak rozumieją je małe dzieci?

Według Lawrence’a Hirschfelda, profesora psychologii w New School for Social Research, dwulatki posiadają umiejętność posługiwania się konkretnymi kategoriami – takimi jak rasa, wiek i płeć. Tego zaskakującego odkrycia dokonano po raz pierwszy w 1950 r. Do przetestowania percepcji rasowej dzieci wykorzystano cztery lalki różniące się jedynie kolorem. Co ciekawe, zdecydowana większość dzieci wybrała „białą” lalkę i to właśnie jej przypisała pozytywne cechy.

W 1997 roku naukowcy przeprowadzili kolejne badanie, w którym udział wzięło 200 maluchów. Okazało się, że wszystkie 2,5-latki poproszone o wybranie potencjalnego towarzysza zabaw, spośród zdjęć nieznanych, biało- i czarnoskórych dzieci, wskazało kolegę tej samej rasy.

Zobacz też: Tożsamość płciowa – identyfikacja i rozwój płci u dzieci

Różnice rasowe – jak rozumieją je przedszkolaki?

Trzylatki zgłaszają wyraźne, negatywne postawy wobec członków „spoza grupy”. Dzieci, które są narażone na rasizm i uprzedzenia, zwykle je akceptują i tolerują. W 2012 roku przeprowadzono badanie, w trakcie którego odkryto, że trzy i czterolatki wykazują ten sam rodzaj i poziom uprzedzeń co dorośli.

Według naukowców, którzy w 2008 roku opublikowali wyniki badań, ciemnoskóre pięciolatki nie wykazywały preferencji w stosunku do ciemnoskórych osób, z kolei białoskóre przedszkolaki takową preferencję wykazywały w stosunku do ludzi tej samej rasy.

Co powinni wiedzieć rodzice?

Dzieci dostrzegają różnice rasowe, zauważają dyskryminację i nierówne traktowanie. W 2006 roku naukowiec Birgitte Vittrup poprosiła 100 rodziców, aby otwarcie porozmawiali o przyjaźni międzyrasowej w domu. Niestety, tylko sześciu rodzinom udało się taką rozmowę przeprowadzić.

Wielu rodziców przyszło do mnie później i przyznało, że po prostu nie wiedzieli, co powiedzieć swoim dzieciom(…)– mówi Birgitte Vittrup, której słowa cytuje popsugar.

Jednak u każdej z sześciu rodzin, która odbyła rozmowę, postawy rasowe dzieci poprawiły się w przeciągu tygodnia. 

Zobacz też: „Po prostu bądź” – czy rzeczywiście widzimy dzieci?

Źródło: popsugar 

Mamaville Targi Warszawa vol.20 13 września 2020

targi mamaville
fot. materiały prasowe

W niedzielę 13 września zapraszamy na Targi dla Mamy i Dziecka, gdzie zaprezentujemy polskich projektantów i producentów. Ponad 150 wystawców związanych z tematyką macierzyństwa, a do tego premiery i nowości rynkowe!

Mamaville skupia marki kreatywnych mam, zgodnie z ideą aktywizacji przedsiębiorczości kobiet, wspierania polskich źródeł pochodzenia towarów, naturalnych surowców i autorskich projektów.

Mini miasto Mamaville, to jeden dzień pełen atrakcji, wykładów oraz zakupów u oryginalnych, polskich projektantów i firm związanych z tematyką ciąży, macierzyństwa i rodzicielstwa.

Macierzyństwo, to nowy rozdział w życiu każdej rodziny, a Targi Mamaville, to idea, która Wam przybliży tę nową ekscytującą przygodę życia. 13 września z nami, to świetny pomysł na niedzielne, rodzinne spędzenie czasu – będziemy Was rozpieszczać!

STREFA ZAKUPÓW

Jeśli szukacie:

  • Ubrań dla kobiet w ciąży czy po porodzie,
  • Idealnej wyprawki dla Waszego malucha,
  • Akcesoriów i dodatków do pokoju dla Waszego dziecka,
  • Wózków czy fotelików,
  • Zabawek, wydawnictw,
  • Ubrań, butów, czapek, kurtek i całego asortymentu dziecięcego od niemowlaka do starszaka,

to targi Mamaville są właśnie dla Was. 13 września w Warszawie zaprezentuje się ponad 150 wystawców, producentów, projektantów, dystrybutorów, którzy przedstawią Wam wiosenne kolekcje, nowości rynkowe, premiery, i którym przyświeca idea tworzenia rzeczy niebanalnych, oryginalnych i niepowtarzalnych. Dodatkowo asortyment targowy jest w większości polski, sprawdzony, zaprojektowany według najwyższych standardów oraz budzący zaufanie.

STREFA EDUKACYJNA

Edukacja i rozrywka dla całej rodziny, czyli najnowsze i najbardziej przydatne wykłady dla rodziców, związane z tematyką macierzyństwa, prowadzone przez doświadczonych prelegentów. Warsztaty i wykłady są bezpłatne, lecz z uwagi na ograniczoną ilość miejsc obowiązują zapisy.

STREFA ATRAKCJI DLA DZIECI

Do Waszej dyspozycji będzie bezpłatna, oryginalna strefa atrakcji dla najmłodszych, w której dzieci razem z Wami będą mogli eksplorować świat nowych zabaw i zabawek edukacyjnych

STREFA MAMY I DZIECKA

Mając także na uwadze specyfikę potrzeb kobiet po porodzie organizatorzy zapewniają przemyślaną przestrzeń do nakarmienia czy przewinięcia dziecka. Dokładają wszelkich starań, by w tej strefie zawsze było przytulnie i pięknie!

STREFA RELAKSU

Na tę edycję zadbamy o większą, wygodną i kolorową strefę relaksu, gdzie po zakupach i atrakcjach będziecie mogli odpocząć i dobrze zjeść.

Zobacz też: 6 porad ekologicznego rodzicielstwa

BEZPIECZEŃSTWO

Dokładamy wszystkich starań, żeby odwiedziny na Targach Mamaville były komfortowe i przede wszystkim bezpieczne, tak aby odwiedzający i wystawcy czuli się zabezpieczeni jak podczas regularnych zakupach w sklepie czy centrum handlowym

  • obsługa i każdy uczestnik targów jest zobowiązany do zakrycia ust i nosa za pomocą maseczki, przyłbicy lub szalu
  • Hala Expo to ponad 5000m2 a każda alejka pomiędzy rzędami wystawców będzie mieć minimum 4m szerokości
  • Aby optymalnie rozłożyć w czasie ilość odwiedzających sprzedajemy bilety w 3 przedziałach czasowych w godzinach 10-12, 12-14, 14-17
  • Na bieżąco będzie kontrolowana ilość osób, aby zapewnić komfort odwiedzania i możliwość zastosowania wymaganego dystansu.
  • Będą osobne drogi wejścia i wyjścia na teren targowy. Nasza obsługa będzie kierowała ruchem
  • Przy wejściu oraz na każdym stoisku będą znajdowały się płyny do dezynfekcji rąk
  • Przy stoisku organizacyjnym i przy stoiskach targowych będą umieszczone oznaczenia ułatwiające utrzymanie odpowiedniego dystansu podczas zakupów
  • bilety sprzedawane są wyłącznie w formie online, aby uniknąć niepotrzebnych kolejek i tłumów
  • każdy uczestnik targów będzie zobowiązany wypełnić formularz wywiadu epidemiologicznego przy zakupie biletu online
  • zdecydowana większość wystawców będzie umożliwiała płatność bezgotówkową na swoich stoiskach
  • co 2 godziny będą dezynfekowane przestrzenie wspólne – blaty kasowe, klamki przy wejściu do toalet, przyciski windowe
  • na terenie targów będzie profesjonalna ekipa medyczna

LOKALIZACJA

EXPO XXI Warszawa, to lepsze możliwości i udogodnienia dla Was:

  • lokalizacja w centrum stolicy
  • możliwość dotarcia komunikacją miejską
  • parking na ponad 700 miejsc
  • duża przestrzeń targowa do swobodnego poruszania się, także z wózkami
  • przestronna strefa dla mamy i dziecka
  • atrakcyjna strefa relaksu
  • bankomat na terenie obiektu

BILETY

Wstęp jest płatny 10 zł w sprzedaży internetowej. Dzieci do lat 15 wstęp bezpłatny.
Aby optymalnie rozłożyć w czasie ilość odwiedzających sprzedajemy bilety w 3 przedziałach czasowych w godzinach 10-12, 12-14, 14-17

Bilet wstępu wykupiony na dany przedział czasu, będzie tylko upoważniał do wejścia w tych godzinach, ale nie ogranicza on czasu pozostania na targach.

Przekraczając próg targów odwiedzający otrzymają bezpłatny Mamaville Magazine, w którym zaprezentują się wybrane marki dostępne na naszych targach (wraz z kodami rabatowymi) oraz przeczytacie inspirujące artykuły czy porady ekspertów. Jednym zdaniem – trzeba tu być, aby doświadczyć krainy Mamaville i dobrej energii jaką ze sobą niesie.

INFORMACJE ORGANIZACYJNE:

Mamaville Targi Warszawa vol.20
Termin: 13 września 2020 (niedziela), godz. 10.00-17.00
Adres: EXPO XXI, ul. Prądzyńskiego 12/14, Warszawa
Wstęp: Bilety <KLIK>
Link do wydarzenia na FB <KLIK>
Link do strony WWW <KLIK>

Zobacz też: Adaptacja dziecka w przedszkolu

materiał prasowy

Materiał prasowy redakcja otrzymuje, gdy firmy, stowarzyszenia, fundacje i inne organizacje chcą poinformować naszych czytelników i czytelniczki o aktualnościach, wydarzeniach, eventach, nowych produktach czy konferencjach.

Rozwód czy separacja? Prawne zawiłości prostym językiem – PODCAST

rozwód czy separacja podcast
Fot Andriy Popov/ 123RF

Nieraz język prawniczy jest na tyle skomplikowany, że przeciętna osoba nie porywa się nawet na próby jego zrozumienia. Jeśli jednak stajemy przed dylematem – rozwód czy separacja – nie ma już wyjścia i trzeba bliżej przyjrzeć się dotyczącym nas zagadnieniom. W prosty sposób, zarówno w swojej książce „Rozwód czy separacja? Poradnik praktyczny”, jak i stworzonym wspólnie z nami PODCASCIE, wyjaśnia je prawniczka Joanna Hetman-Krajewska.

Schody pojawiają się już na samym początku, czyli w rozumieniu pojęć „rozwód” oraz „separacja”. Pojawiają się one także w języku potocznym, a przecież nie zawsze jest on równoznaczny z tym, co dzieje się w prawie.

SEPARACJA

Rozróżniamy dwa pojęcia: separacji faktycznej oraz separacji prawnej. Faktyczna jest tym, z czym kojarzy nam się kolokwialnie, czyli małżonkowie nie prowadzą wspólnie gospodarstwa domowego, nie mieszkają razem, a stan taki może czasami trwać wiele lat. Kiedy więc ludzie mówią: „Jesteśmy w separacji”, zwykle używają tego pojęcia właśnie w tym kontekście, przy czym ich małżeństwo formalnie trwa.

Jeśli zaś mówimy o separacji prawnej, mamy na myśli separację, którą orzekł sąd. W wyniku orzeczenia separacji pomiędzy małżonkami automatycznie powstaje rozdzielność majątkowa, a małżonkowie nie dziedziczą po sobie.

ROZWÓD

Wymienione wyżej skutki separacji dotyczą także rozwodu, lecz separacja nie sprawia, że małżeństwo ustaje – ono nadal trwa. Rozwód jest zaś rozwiązaniem małżeństwa przez sąd, co akurat jest spójne z tym, co pojawia się w rozumieniu potocznym.

To tylko niewielki procent tego, co warto o obu tych sytuacjach wiedzieć.

  • O czym pamiętać kończąc związek formalny?
  • Jakie kroki warto podjąć?
  • Czy zawsze trzeba korzystać z pomocy prawnika?

Prostym i zrozumiałym językiem wyjaśnia to (i wiele innych wątpliwości) Joanna Hetman-Krajewska – adwokat i radca prawny. Posłuchaj naszego PODCASTU i przeczytaj książkę naszej ekspertki, a prawo nie będzie miało dla Ciebie tajemnic!

Portal Współczesna Rodzina jest patronem medialnym książki „Rozwód czy separacja? Poradnik praktyczny„!
Nasi czytelnicy i czytelniczki mają szansę na wyjątkowy rabat 20% na tę publikację w księgarni Profinfo – aby skorzystać ze zniżki, wystarczy w formularzu zamówienia wpisać kod: rodzina20 



Zobacz też: Rozwodowe ABC – co zrobić, żeby zakończyć małżeństwo

Katarzyna Miłkowska

Dziennikarka, absolwentka UW. Obecnie studiuje psychologię kliniczną na Uniwersytecie SWPS oraz Gender Studies na UW.

„Owłosiona” reklama – koniec zafałszowanego obrazu kobiecego ciała!

owłosiona kobieta - reklama Billie
Fot Screen z reklamy golarek Billie

Ze świecą szukać reklamy golarki dla kobiet, w której widać owłosione ciało. Na ekranach telewizorów mamy do czynienia z goleniem idealnie gładkiej i nakremowanej skóry. A przecież rzeczywistość wygląda zupełnie inaczej. Producent maszynek do golenia „Billie” postanowił powiedzieć „nie” sztuczności i zafałszowanemu obrazowi kobiecego ciała. Powstała nietuzinkowa reklama!

Owłosione ciało tematem tabu

Choć brzmi nieco absurdalnie, to wszystkie aktorki w spotach reklamowych golą perfekcyjnie gładkie ciało, w szczególności nogi i pachy. Wiadomo, że owłosienie nie wygląda zachęcająco, a u niektórych wręcz może wzbudzić niesmak. Dlatego też producenci maszynek do golenia postanowili zafałszować rzeczywistość. Jednak przecież owłosione ciało nie powinno być tematem tabu, o czym od niedawna przekonuje nas pewien nieco kontrowersyjny, ale jakże prawdziwy spot reklamowy.

Nietuzinkowa reklama

W reklamie promującej maszynki „Billie” możemy podziwiać kobiety, które nie dość, że mają owłosione ciało, to jeszcze posiadają inne niedoskonałości. Jednak cellulit, wystający brzuszek, czy tak zwane motylki na rękach, nie odbierają im piękna, wdzięku ani seksualności. Owłosione ręce, pachy, czy okolice bikini są zupełnie naturalną rzeczą, dlaczego więc reklama ta budzi tak wielkie zdziwienie?

Ta niecodzienna i nietuzinkowa reklama pokazuje prawdziwe oblicze kobiet, o odmiennych figurach i różnym kolorze skóry. Każda z nas może odnaleźć siebie w przygotowanym spocie reklamowych – właśnie to jest cudowne i wyjątkowe! Mamy szansę odczarować prezentowany w reklamach obraz kobiecego piękna, który – nie ukrywajmy – bardzo często znacząco odbiega od rzeczywistości. Może właśnie ta szczerość i odwaga sprawi, że producent, a co za tym idzie produkt, skradnie serca milionom kobiet?

 

 

 

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez Billie (@billie)

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez Billie (@billie)

Zobacz też: Owłosione kobiece ciało – kontrowersja, czy natura? Te zdjęcia łamią tabu!

Targi Trends 4 Kids po raz czwarty w Gliwicach!

trends4kids gliwice
fot. materiały prasowe

Arena Gliwice

ul. Akademicka 50

13 września 2020

Godz. 10:00-17:00

Zapraszamy przyszłych rodziców, rodziców z dziećmi w wieku od 0-9 lat oraz wszystkich tych, którzy cenią produkty hand made, nowoczesny design, wysoką jakość, oryginalne oraz pomysłowe propozycje od polskich twórców.

Nasi Goście będą poruszać się i korzystać z czterech specjalnie wyznaczonych stref:

STREFA ZAKUPÓW – w tej strefie będzie można znaleźć odzież, buciki, zabawki, dekoracje do pokoików dziecięcych, książeczki oraz produkty dla kobiet w ciąży i mam karmiących. Wystawcy specjalnie na dzień targów przygotowują atrakcyjne rabaty.

Realizując zakupy na stoiskach w kwocie łącznej 250 zł, będzie można odebrać prezent w punkcie organizatora (liczba przewidzianych prezentów jest ograniczona).

STREFA ŚWIADOMEGO RODZICA – dla rodziców i przyszłych rodziców przygotowaliśmy bogaty program prelekcji i warsztatów, w jakich będzie można brać udział przez cały dzień. To niecodzienna okazja do skorzystania bezpłatnie z porad i konsultacji u ekspertów wielu dziedzin związanych z wychowaniem dziecka oraz prawidłowym dbaniem o jego zdrowie.

STREFA ZABAWY – w tej przestrzeni dzieci będą mogły bezpłatnie skorzystać z licznych zajęć kreatywnych i rozwijających warsztatów. Nuda tego dnia jest u nas zabroniona! Najmłodsi Goście brać udział w zajęciach sensoplastycznych oraz uczyć się przez zabawę języka angielskiego. Sam Pan Profesor Ambroży Kleks będzie częstował wszystkich niczym innym jak swoimi: PIEGAMI a doktor Pai-Chi-Wo wykona efektowne eksperymenty z wykorzystaniem ciekłego azotu i zimnego lodu.

STREFA EKO WYBORU – jest dla nas szalenie ważne, by najmłodsze pokolenie wyrastało w świadomości ekologicznej, bo dzisiejsze wybory wpłyną na to, w jakim świecie przyjdzie żyć naszym dzieciom, gdy dorosną. Na warsztatach recyklingowych będziemy edukować i pokazywać w jaki sposób małymi krokami zmieniać codzienne nawyki, by zadbać o lepsze jutro dla nas i naszej planety.

Rodziców i wystawców także będziemy zarażać ideą less waste i pokazywać jak można stać się eco friendly. Warto sprawdzić na naszej stronie w jaki sposób można pomóc włączając się akcje i aktywności, jakie przygotowaliśmy na dzień naszego wydarzenia.

Więcej na stronie www wydarzenia <KLIK> i na Facebooku <KLIK>.

Zobacz też: 7 EKO-sposobów, jak oszczędzać wodę!

materiał prasowy

Materiał prasowy redakcja otrzymuje, gdy firmy, stowarzyszenia, fundacje i inne organizacje chcą poinformować naszych czytelników i czytelniczki o aktualnościach, wydarzeniach, eventach, nowych produktach czy konferencjach.