Przejdź do treści

Targi Mamaville po raz pierwszy w Katowicach. Sprawdź szczegóły!

Targi skierowane są do kobiet w ciąży,  mam,  rodzin z dziećmi oraz osób zainteresowanych tematyką macierzyństwa – fot. materiały prasowe

Mamaville, Organizator największych wydarzeń parentingowych w Polsce, po raz pierwszy w Katowicach! Zapraszamy na Targi Mamaville Katowice vol. 1, które odbędą się 13 października, w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach, Plac Sławika i Antalla 1.

Targi Mamaville, to jeden dzień pełen atrakcji, zarówno dla dzieci jak i dorosłych, warsztatów oraz zakupów u oryginalnych, polskich projektantów i firm związanych z tematyką ciąży
i rodzicielstwa.

Macierzyństwo to nowy rozdział w życiu każdej rodziny, a nasze Targi to idea, która przybliży tą nową ekscytującą przygodę życia, każdej rodzinie. Każde organizowane przez nas wydarzenie, to nowoczesna idea łączenia zakupów z przyjemnym spędzaniem czasu oraz edukacją dla całej rodziny.

Zobacz też: Targi Mamaville – jesień 2019. Dla mamy i dziecka!

Targi Mamaville w Katowicach. Sprawdź atrakcje!

Targi skierowane są do kobiet w ciąży,  mam,  rodzin z dziećmi oraz osób zainteresowanych tematyką macierzyństwa.
Targi Mamaville Katowice vol. 1, to m.in.:

  • STREFA ZAKUPÓW
    U wystawców znanych oraz premierowych marek i wybranych projektantów z branż: ubrania / zabawki / wystrój wnętrz / akcesoria / dodatki / edukacja / wydawnictwa / usługi – dla kobiet, rodzin oraz dzieci w różnym wieku, od niemowlaka do starszaka. Skupiamy marki kreatywnych mam, zgodnie z ideą aktywizacji przedsiębiorczości kobiet, wspierania polskich źródeł pochodzenia towarów, naturalnych surowców i autorskich projektów.
  • STREFA EDUKACYJNA
    Edukacja i rozrywka dla całej rodziny, czyli najnowsze i najbardziej przydatne wykłady dla rodziców i warsztaty dla dzieci, związane z tematyką macierzyństwa, prowadzone przez doświadczonych gości. Warsztaty i wykłady są bezpłatne, lecz z uwagi na ograniczoną ilość miejsc obowiązują zapisy. Rejestracja > http://bit.ly/warsztatykat1
  • STREFA ATRAKCJI DLA DZIECI
    Zajęcia i warsztaty dla dzieci, gdzie wspierając lokalne miejsca prezentujemy najciekawsze kierunki rozwoju najmłodszych poprzez zabawę.
  • STREFA MAMY I DZIECKA
    Przemyślana przestrzeń do nakarmienia czy przewinięcia dziecka. Dokładamy wszelkich starań, by w tej strefie zawsze było przytulnie i pięknie!
  • STREFA RELAKSU
    Na tę edycję zadbamy o większą, wygodną i kolorową strefę relaksu, gdzie po zakupach i atrakcjach będziecie mogli odpocząć i dobrze zjeść! Tu także spotkacie lokalnych wystawców. Foodtrucki oraz różnorodne stoiska także wegetariańskie i wegańskie.

Informacje organizacyjne:

Nazwa: Targi Mamaville Katowice vol. 1
Termin:13 października 2019 (niedziela), godz. 10.00-17.00
Adres:Międzynarodowe Centrum Kongresowe w Katowicach, Plac Sławika i Antalla 1.
Wstęp:WOLNY

Informacje na stronie www – http://bit.ly/targikat01
Link do wydarzenia na FB – https://www.facebook.com/events/2374924645861267/
Link do zapisów na warsztaty – http://bit.ly/warsztatykat1

Patronem medialnym wydarzenia jest serwis internetowy Współczesna Rodzina

materiał prasowy

Materiał prasowy redakcja otrzymuje, gdy firmy, stowarzyszenia, fundacje i inne organizacje chcą poinformować naszych czytelników i czytelniczki o aktualnościach, wydarzeniach, eventach, nowych produktach czy konferencjach.

Rehabilitacja neurologiczna u dzieci – kiedy nasze pociechy potrzebują fachowej pomocy?

fot. Centrum Damiana

Obserwując rozwój naszego dziecka często zastanawiamy się czy przebiega on prawidłowo. Maluchy
już od dnia narodzin potrzebują szczególnej troski. Czasem jednak, mimo codziennej pielęgnacji
i wsparcia ze strony rodziców, malec może mieć problemy z prawidłowym rozwojem
psychoruchowym (np. wzmożone czy obniżone napięcie mięśniowe, asymetria ciała).

Pomocna okazuje się wówczas rehabilitacja neurologiczna, która dzięki odpowiednim ćwiczeniom pozwala na wykształcenie poprawnych wzorców ruchowych. Na czym polega ta terapia i jakie problemy można
leczyć z jej pomocą? Na te pytania odpowiada fizjoterapeuta, terapeuta NDT Bobath, mgr Patrycja
Król z Centrum Medycznego Damiana.

Kiedy należy zapisać swoją pociechę na zajęcia rehabilitacji neurologicznej?

Rehabilitacja neurologiczna stosowana jest u dzieci i niemowląt, które zmagają się z dolegliwościami
psychoruchowymi (wady wrodzone, nabyte, zaburzenia napięcia mięśniowego i inne dolegliwości
ruchowe). Dlatego, jeśli jakieś zachowanie naszego malucha budzi nasze wątpliwości – należy
niezwłocznie skonsultować się z lekarzem pierwszego kontaktu, neurologiem lub fizjoterapeutą.

Do najczęstszych przesłanek świadczących o potrzebie zapisania naszego dziecka na zajęcia rehabilitacji neurologicznej należą m.in.:

• asymetria ciała,
• wcześniactwo,
• zaburzenia układu nerwowego (np. przepuklina oponowo-rdzeniowa, uszkodzenie splotu barkowego),
• wady narządu ruchu,
• obniżone lub wzmożone napięcie mięśniowe,
• zaburzenia i wady wymowy,
• urazy doznane np. w wypadku.

Podstawowym celem rehabilitacji neurologicznej jest podniesienie jakości życia dzieci, które z różnych
przyczyn nie mają w pełni wykształconych funkcji psychoruchowych. Problemy te mogą dotyczyć
zarówno mowy, motoryki ciała, jak i funkcji poznawczych. Dlatego tak ważne jest poznanie
odpowiednich metod, dzięki którym możliwe będzie zapewnienie dziecku powrotu do sprawności.
Pamiętajmy, że ważna jest jak najszybsza diagnostyka i wprowadzenie na jej podstawie odpowiednich
zajęć dla dzieci, które mają wpływ na ich dalsze funkcjonowanie w młodzieńczym i dorosłym życiu
komentuje mgr Patrycja Król z Centrum Medycznego Damiana.

Metody rehabilitacyjne – na czym polegają?

Kwalifikacja do rehabilitacji neurologicznej powinna zostać poprzedzona wizytą u specjalisty, który
skontroluje ogólny stan zdrowia naszego dziecka, przede wszystkim biorąc pod uwagę realne potrzeby
małego pacjenta w kontekście rozwoju psychoruchowego. Dobór sposobu leczenia i współpraca dzieci,
rodziców i fizjoterapeutów pozwoli na osiągniecie najbardziej optymalnych efektów.

Metoda NDT Bobath

U dzieci, posiadających zaburzenia napięcie mięśniowego lub wrodzone wady, które utrudniają ich
prawidłowy rozwój psychoruchowy, często stosuje się metodę NDT Bobath. Polega ona na współpracy
z fizjoterapeutą, który pomaga dziecku w wykonywaniu ruchów, ale jest tylko wsparciem (nie wykonuje
ćwiczenia w pełni za dziecko).

Metoda NDT Bobath pozwala uczyć dzieci prawidłowej postawy,
eliminując negatywne m.in. nieprawidłowe odruchy ciała.

Ważnym elementem jest również obecność rodziców dziecka podczas rehabilitacji – dzięki ścisłej współpracy z fizjoterapeutą rodzice wiedzą jak opiekować się dzieckiem także w warunkach domowych.

Metoda Vojty

Drugim stosowanym typem rehabilitacji neurologicznej u dzieci jest metoda Vojty, w której zasadniczą
pracę nad poprawą zdolności neurologicznych dzieci wykonują rodzice w warunkach domowych.

Natomiast rolą fizjoterapeuty jest zdiagnozowanie głównego problemu, z którym zmaga się mały
pacjent, określenie najwłaściwszych ćwiczeń do wykonywania wraz z liczbą powtórzeń oraz regularna
kontrola postępów rehabilitacyjnych.

Terapię tę stosuje się np. u dzieci z zaburzeniami ruchowymi, wynikającymi z uszkodzenia mózgu czy u maluchów z obniżonym lub podwyższonym napięciem mięśniowym.

Wady wymowy

Z kolei dzieci, u których zdiagnozowano zaburzenia lub wady wymowy stosuje się terapię
neurologopodeczyną.

Głównym celem leczenia jest usprawnienie motoryki narządów mowy, poprawienie funkcji językowej, oddechowej czy fonacyjnej. Pamiętajmy jednak, że przed rozpoczęciem jakiejkolwiek rehabilitacji konieczne jest postawienie trafnej diagnostyki.

Twoje dziecko rozwija się prawidłowo? Nie zapomnij o profilaktyce

Ponadto, warto także profilaktycznie pomyśleć o prawidłowym rozwoju swojego dziecka (nawet jeśli
nie wykazuje ono żadnych zaburzeń). Istnieją specjalne ćwiczenia dla najmłodszych, które skutecznie
wspierają ich rozwój psychoruchowy, a dodatkowo stanowią formę zabawy.

Warsztaty multisensoryczne, to zajęcia rozwojowe i profilaktyczne, pozwalające zapobiegać powstawaniu
problemów z koncentracją, zaburzenia uwagi. Jest to także rodzaj zajęć przesiewowych, pozwalających
wykryć ewentualne nieprawidłowości.

Zobacz też: Przemoc wobec dzieci. Jak ją rozpoznać?

materiał prasowy

Materiał prasowy redakcja otrzymuje, gdy firmy, stowarzyszenia, fundacje i inne organizacje chcą poinformować naszych czytelników i czytelniczki o aktualnościach, wydarzeniach, eventach, nowych produktach czy konferencjach.

Problemy z nauką u dzieci. Kilka słów o tym, czym jest SZRUS

SZRUS to nie choroba lecz pewne dysfunkcje wymagające od dziecka oraz rodziców i nauczycieli więcej pracy i zaangażowania – fot. 123rf

Twoje dziecko niechętnie czyta, ma trudności z liczeniem, pisze niekształtne i mało czytelne literki, a ty nie wiesz jaka, jest tego przyczyna. Warto się zainteresować się tematem. U coraz większej liczby dzieci rozpoznaje się specyficzne zaburzenia rozwoju umiejętności szklonych – SZRUS. Do grupy tych trudności zaliczamy między innymi: dysleksję, dysortografię, dysgrafię oraz dyskalkulię. Wymienione dysfunkcje mogą występować pojedynczo lub w połączeniu.

Zobacz też: 20 dobrych rad dla rodziców od najsłynniejszego pedagoga w Polsce

Problemy z nauką u dzieci

Dysleksja – specyficzne trudności w czytaniu. Dziecko przejawia dużą niechęć do czytania. Ma bardzo wolne tempo, które charakteryzuje się przedłużonym etapem głoskowania, pojawia się duża liczba błędów. Występuję również problem ze zrozumieniem przeczytanego tekstu.

Dysortografia –jest to trudność w pisaniu, która charakteryzuję się dużą liczbą popełnianych przez dziecko błędów ortograficznych (mimo, że zna ono zasady pisowni). Dziecko ma również problemy w pisaniu ze słuchu oraz z pamięci. Dysortografia cechuję się wolnym tempem pisania, pismem lustrzanym, myleniem oraz opuszczeniem liter.

Dysgrafia – charakteryzuje się zaburzeniami manualnymi. Brak koordynacji wzrokowo – ruchowej powoduje u dziecka pisanie niekształtnych, nieestetycznych i mało czytelnych liter. Często litery są zbyt zagęszczone i nie są odpowiednio zapisywane w liniaturze.

Dyskalkulia – dotyczy trudności związanych z umiejętnościami arytmetycznymi. Występują problemy z odczytywaniem symboli matematycznych w tym cyfr, znaków oraz liczb. Zaburzone są zdolności wykonywania podstawowych działań matematycznych (dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia). Możemy również zauważyć, że dziecku sprawia trudność ułożenie malejąco lub rosnąco liczb i przeliczanych elementów.

Zobacz też: Powrót do szkoły – jak możemy nauczyć nasze dzieci koncentracji?

Jak wspierać nasze dziecko?

Bardzo ważna jest diagnoza, którą można wykonać w poradniach psychologiczno-pedagogicznych. Szybkie rozpoznanie ułatwi nam podjęcie odpowiednich działań nakierowanych na wspieranie naszego dziecka.

Powinniśmy dołożyć wszelkich starań, aby nasze dziecko zarówno w szkole jak i w domu miało zapewnione odpowiednie wsparcie. Uzyskane zalecenia muszą być respektowane przez rodziców oraz nauczycieli, by dziecko miało poczucie wsparcia i zrozumienia.

Możemy pomagać naszemu dziecku realizując z nim dodatkowe ćwiczenia w domu, szkole, a nawet w specjalistycznych poradniach. Ważna jest systematyczna praca z dzieckiem, cierpliwość, zrozumienie oraz chęć do wspólnego pokonywania trudności.

SZRUS to nie choroba lecz pewne dysfunkcje wymagające od dziecka oraz rodziców i nauczycieli więcej pracy i zaangażowania.

Dzieci ze specyficznymi zaburzeniami rozwoju umiejętności szkolnych, poświęcając więcej czasu na naukę oraz ćwiczenia mają taką samą możliwość uzyskiwania bardzo dobrych wyników w nauce jak ich rówieśnicy.

Zobacz też: Jak wspierać odporność dziecka – 11 skutecznych sposobów i jeden wątpliwy

Drodzy Rodzice, zapamiętajcie!

  1. SZRUS to nie choroba, to pewne dysfunkcje.
  2. Starajcie się zrozumieć wasze dziecko – szukajcie pomocy u specjalistów.
  3. Nie wstydźcie się i bądźcie otwarci na pomoc i wsparcie.
  4. Rozmawiajcie z nauczycielami i opiekunami o trudnościach i sposobach radzenia sobie z nimi.
  5. Bądźcie cierpliwi i poświęcajcie waszym dzieciom więcej czasu.
  6. Unikajcie negatywnej oceny i porównywania do rówieśników.
  7. Chwalcie, wspierajcie i doceniajcie najdrobniejsze sukcesy waszego dziecka.

Aleksandra Nosarzewska

Studentka V roku psychologii klinicznej na Uniwersytecie SWPS. Jej pasją jest psychologia dziecka oraz pedagogika. Na co dzień współpracuje z dziećmi z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.

Powrót do szkoły – jak możemy nauczyć nasze dzieci koncentracji?

Po wakacjach - jak uczyć dzieci koncentracji?
fot. CM Damiana

Nadszedł wrzesień, a z nim nieubłagalnie pierwszy dzwonek. Powrót do szkoły po dwumiesięcznej
przerwie to dla wielu dzieci duży szok. Zakończył się bowiem okres, kiedy mogły spędzać czas na
beztroskiej zabawie i wypoczynku, zapominając jednocześnie o obowiązkach edukacyjnych. O ile na
początku roku szkolnego dzieci mogą wykazywać mniejszy poziom skupienia, o tyle długotrwałe
i utrzymujące się zaburzenia z koncentracją mogą oznaczać problemy zdrowotne. W jaki sposób
możemy wówczas pomóc naszym dzieciom? Odpowiada Paulina Mikołajczyk, psycholog z Centrum
Medycznego Damiana.

Zobacz też: Nadszedł czas, by dziewczynki dorastały w świecie nastoletniej Lukrecji! – córka autora „Mikołajka” stworzyła swoją bohaterkę

Najtrudniejszy pierwszy krok

„Mamo, jeszcze pięć minut”,

„Nie synku, wstawaj. Za pół godziny masz autobus, a musisz jeszcze zjeść
śniadanie”.

Który z rodziców przynajmniej raz nie odbył podobnego dialogu ze swoim dzieckiem?
Przestawienie się z możliwości późniejszej pobudki na „reżim” regularnego porannego wstawania,
powrót do ustalonego harmonogramu dnia, wiele dodatkowych zajęć i często późne powroty do domu,
to dla dzieci i młodzieży duże wyzwanie.

Powrót dziecka do szkoły można porównać do powrotu osób dorosłych z urlopu do pracy. Wielu z nas
po dłuższym wypoczynku na początku nie potrafi skupić się na obowiązkach. Pamiętajmy, że dzieciom
zdecydowanie trudniej przychodzi „wskoczenie” na pełne obroty.

Oprócz wczesnego wstawania, przyswajania materiału, należy wziąć pod uwagę jeszcze jeden aspekt – dzieci po aktywnych wakacjach, zostają nagle „zmuszone” do wielogodzinnego siedzenia w szkolnych ławkach, co na początku może powodować znudzenie czy brak koncentracji – komentuje Paulina Mikołajczyk, psycholog z Centrum Medycznego Damiana.

Zobacz też: Zespół Aspergera – zrozumieć świat naszego dziecka

Powrót do szkoły i co dalej?

Powrót do szkoły, a co za tym idzie ponowne wyrobienie w sobie odpowiednich nawyków
i koncentracji, czasami może być długim procesem. Niezwykle istotna jest tutaj rola rodziców, którzy
powinni wspierać swoje dziecko i pomóc mu w adaptacji do szkoły, a jednocześnie nie wywierać na
nich dodatkowej presji.

Jako rodzice powinniśmy pamiętać, że nasze dzieci potrzebują czasu na powrót do szkolnej
rzeczywistości. Nowy rok szkolny nie oznacza, że najmłodsi mają od 1 września skupiać się wyłącznie
na nauce. Pozwólmy im wypoczywać i motywujmy je do rzeczywistego, a nie tylko pozornego
odpoczynku. Jak to zrobić? Przede wszystkim powinny być one aktywne fizycznie, zwłaszcza po wielu
godzinach spędzonych w szkolnej ławce, przy nauce czy odrabianiu prac domowych.

Aby dzieci chętniej się ruszały, możemy np. organizować rodzinne spacery, wycieczki rowerowe czy czynnie angażować się we wspólną zabawę np. w ogrodzie. Sport na świeżym powietrzu poprawia nie tylko pracę serca, ale również dzięki dostarczeniu większej dawki tlenu do organizmu, pozytywnie oddziałuje na
funkcjonowanie mózgu, co poprawia koncentrację. Kolejnym elementem jest sen, który jest niezbędny
do pełnej regeneracji organizmu po każdym dniu szkoły czy pracy. Wyspane dziecko, to szczęśliwe
dziecko, które zwiększa tym samym swoje skupienie i możliwości przyswajania przekazywanej wiedzy
– mówi Paulina Mikołajczyk, psycholog z Centrum Medycznego Damiana.

Miesiące mijają, a koncentracji brak?

Po upływie pierwszych tygodni roku szkolnego koncentracja naszego dziecka powinna, pod wpływem
powyższych działań, ukierunkować się na obowiązki związane ze szkołą. Co jednak w sytuacji, gdy
zauważymy, że objawy (brak koncentracji, wycofanie) nie ustępują, a nasza pociecha nadal nie może
w pełni skupić się na szkole, a nauka ją męczy?

Z wymienionymi powyżej objawami, takimi jak brak koncentracji czy niemożliwość skupienia się na
nawet najprostszych czynnościach, jeżeli oczywiście utrzymują się przez dłuższy czas lub dodatkowo
nasilają, powinniśmy zgłosić się z dzieckiem do specjalistycznej poradni, aby zasięgnąć porady
wykwalifikowanego terapeuty integracji sensorycznej.

Jeżeli bowiem integracja sensoryczna, czyli w największym skrócie właściwa „interpretacja” bodźców, jest zaburzona u dziecka, to nie tylko zaobserwujemy wycofanie, apatię czy brak koncentracji, ale może to również rzutować na dalsze funkcjonowanie i nieprawidłowy odbiór otaczającej rzeczywistości. Terapeuta na podstawie wywiadu medycznego i badań, zleci dalszą diagnostykę.

Jeżeli zostanie stwierdzone zaburzenie integracji sensorycznej, specjalista za pomocą odpowiednich ćwiczeń w taki sposób będzie stymulował zmysły dziecka, aby jednocześnie leczyć, jak i zapewnić zabawę podczas przebywania w gabinecie. Praca oczywiście nie kończy się na wizycie specjalisty. Bardzo istotna jest tutaj rola rodziców, którzy część ćwiczeń powinni wykonywać ze swoimi pociechami w domu. Tylko regularność może przynieść rezultaty – pierwsze efekty jesteśmy w stanie zaobserwować już po dwóch miesiącach.

Terapia może trwać około roku, a praca specjalisty (1-2 w tygodniu) oraz rodziców z pewnością przyniesie oczekiwane rezultaty– kończy Paulina Mikołajczyk, psycholog z Centrum Medycznego Damiana.

Zobacz też: 6 sprawdzonych technik wychowawczych

materiał prasowy

Materiał prasowy redakcja otrzymuje, gdy firmy, stowarzyszenia, fundacje i inne organizacje chcą poinformować naszych czytelników i czytelniczki o aktualnościach, wydarzeniach, eventach, nowych produktach czy konferencjach.

Jak żyć czyli 8 lekcji supermodelki

Jak żyć w zgodzie ze sobą
Fot: Nino Munuz

Książkę „Lekcje. Moja droga do dobrego świata” napisała Gisele Bündchen, jedna z najlepszych modelek świata, a przyświecała jej myśl, że każdy z nas jest niezwykły nas swój własny sposób i każdy z nas ma do zaoferowania światu coś wyjątkowego. W czasach Instagrama, kiedy królują wyretuszowane zdjęcia i wymyślone życiorysy, szczera historia życia supermodelki może być prawdziwą inspiracją dla wielu młodych dziewczyn. 

„Kochaj siebie, kochaj innych ludzi, kochaj świat, w którym żyjemy. Odrzuć wszystko inne, ale nie skazuj się na życie bez miłości”. Oto główne przesłanie książki Gisele Bündchen.  Lekcje, których udziela, to nic innego jak pamiętnik przetrwania młodej, pięknej dziewczyny i znalezienia sobie miejsca w życiu, w którym będzie czuć się dobrze – co w przypadku Gisele oznacza własny komfort, ale także pomaganie innym – rodzinie, przyjaciołom, ale także tym poszkodowanym przez los.

Lekcja 1

Wszystko zaczyna się od dyscypliny.

Swój sukces zawdzięcza ciężkiej pracy, skupieniu, punktualności, robieniu tego, czego się od niej wymagało, a także dawaniu z siebie stu procent. Swój sukces – jak pisze w książce – to cztery podstawowe kroki: jasno sprecyzowane marzenie, skupienie, zaangażowanie i pokora. Była jedną z pięciu córek, które od początku wychowywano w duchu wspólnoty i dzielenia się. A później?

Z mojego doświadczenia wynika, że jasne zdefiniowanie tego, czego się pragnie, wyznacza kierunek i rozpala wewnętrzny ogień, który dodaje motywacji. Jeśli skupienie się na celu to zielone światło dla ciężkiej pracy, zaangażowanie oznacza czerwone światło dla czynników rozpraszających, zarówno działań, jak i ludzi, którzy ściągają cię z obranej drogi albo nakłaniają do poddania się. Zrób rachunek sumienia. Co udaje ci się osiągnąć w ciągu dnia? Czy tracisz czas na odpowiadanie na esemesy i maile? Robisz postęp czy tylko nadrabiasz zaległości? Ja nie zbaczałam z obranej drogi, nawet wtedy, kiedy drwiono ze mnie w szkole, tęskniłam za domem albo czułam się odrzucona. Parłam do przodu krok za krokiem, jeden casting za drugim”.

Lekcja 2

Wyzwania to zamaskowane okazje

Pierwsze kroki w świecie mody nie były łatwe – życie na walizkach, ciągłe zmiany miejsca, alkohol, papierosy, zła dieta i presja spowodowały, że mając 23 lata zaczęła mieć silne ataki paniki. „Wszystko zamieniło się w klatkę, a ja przypominałam schwytane w nią zwierzę, walczące o każdy oddech”. Trafiła do lekarza, który przepisał leki antydepresyjne. I wtedy zadziałała intuicja, która w życiu Gisele zawsze odgrywała dużą rolę. Wyrzuciła tabletki i zaczęła szukać własnej drogi wyjścia z tej sytuacji. Zaczęło się od jogi, medytacji, zmiany diety – wykluczenie alkoholu, kofeiny i cukru, przyjrzenie się relacjom z ludźmi, a przede wszystkim pogodzenie się ze swoimi uczuciami, miłość czyli w interpretacji Gisele, bycie z rodziną. Jak pisze, trudności przez które przeszła omal jej nie zabiły, ale gdyby nie przeszła ataków paniki, nie poczułaby potrzeby , aby odmienić swoje ciało i duszę. „Najgorszy okres, którego doświadczyłam, okazał się najbardziej rewolucyjny, a także był największym błogosławieństwem”.

Zobacz też: Życie na nowo czyli antyzapalna rewolucja

Lekcja 3

Jakość twojego życia zależy od jakości twoich relacji z innymi ludźmi.

Bliscy potrzebują uwagi i zainteresowania ich sprawami. Jak zrobić to w ciągu 24-ch godzin? Siostry, rodzice, mąż, dzieci, pies. Jak zapewnia Gisele, aby uszczęśliwić innych, najpierw trzeba skupić się na sobie. „Aby dowiedzieć się, kim jesteś, dobrze jest zacząć od przyjrzenia się temu, jak traktujesz siebie i innych”. Gisele przyznaje, że nie raz sparzyła się będąc w złych związkach. Po latach spotykania najróżniejszych ludzi najbardziej lubi spędzać czas z tymi, którzy ją inspirują i wydobywają z niej to, co najlepsze. Najważniejsze zasady Gisele to słuchanie instynktu przy zawieraniu nowych znajomości i wiara, że nic lepiej nie tworzy harmonii między ludźmi niż traktowanie innych tak, jakbyśmy sami chcieli być traktowani. „To co się liczy to intencje i energia – kiedy innych obdarzasz miłością, zwiększasz swoje szanse na to, że oni odwzajemnią się tym samym. Ja nie ustaję w wysiłkach nawet wtedy, kiedy nie mogę liczyć na reakcję otoczenia. Głoszę miłość światu. To gwarantuje mi dobre samopoczucie. Taka już jestem”

Lekcja 4

Nasze myśli i słowa są potężne; używajmy ich mądrze.

Samoświadomość to jedna z najważniejszych rzeczy w życiu. Jedną z jej największych korzyści jest dostęp do naszego wewnętrznego głosu. Kiedy go słuchamy nasza wyższa jaźń zna odpowiedzi na dręczące nas pytania. Nasze myśli nadają kształt naszym słowo i czynom – jeśli twoje myśli są pozytywne, twoje słowa też raczej takie będą, jeśli negatywne, wyrządzą szkodę, nawet jeśli nie masz takiego zamiaru. „Wycisz się, odnajdź swój wewnętrzny głos i słuchaj go jak najuważniej”. Niczego nie traktuj osobiście. Określ swoje intencje tak wyraźnie, jak to tylko możliwe.

Lekcja 5

To, czemu poświęcasz uwagę, rozkwita.

Powinniśmy zrozumieć, że mamy kontrolę nad tym, na czym się koncentrujemy. Gisele proponuje zadawanie sobie następujących pytań: „Jak pożytkuję swój czas? Czy spędzam go z ludźmi, których kocham? Czy jestem świadoma i obecna w każdym momencie? Czy poznaję ludzi, idee albo sytuacje, które napędzają mnie w pozytywny sposób? Czy czytam książki albo czasopisma, które uczą mnie, inspirują i sprawiają mi radość? Czy koncentruję się na tych rzeczach, które mogą znajdować się poza moją strefą komfortu, ale przy okazji pomagają mi się rozwijać?”

Lekcja 6

Natura – nasz najlepszy nauczyciel

Natura jest dla Gisele wszystkim – najwyższym, najdoskonalszym wyrazem stworzenia, miłości i empatii. Dlatego włącza się w projekty ekologiczne , stworzyła program poświęcony przywróceniu dobrej jakości wody w rzece w Horizontinie, miejscowości w Brazylii, w której się urodziła. „Nasze zdrowie pochodzi od zdrowia naszej planety. Kiedy krzywdzimy naturę, krzywdzimy samych siebie. To my musimy szanować organizm, który utrzymuje nas przy życiu. Nasza przyszłość leży w naszych rękach”.

Lekcja 7

Troszcz się o swoje ciało, aby ono mogło zatroszczyć się o ciebie.

Gisele przyznaje, że natura była dla niej łaskawa – dała jej piękne ciało, 180 cm wzrostu i drobne kości. Ale, jak twierdzi, nic nie jest dane na zawsze i kiedy skończyła 30-tkę, musiała zacząć uważać, na to co je, a ataki paniki całkowicie odmieniły jej stosunek do jedzenia. Kiedy nie zwracamy uwagi na to, czym faszerujemy swoje ciała, nie tylko ryzykujemy krótsze życie, ale także narażamy się na choroby i kiepskie samopoczucie. „Posiłki stwarzają doskonałą okazję, aby doświadczać własnego istnienia i wyrażać wdzięczność”.

Zobacz też: Jak odchudzić dziecko?

Lekcja 8

Poznaj siebie

Jeśli nie poczynimy wysiłku, aby zrozumieć różne strony własnej natury, nie dowiemy się, co daje nam radość i poczucie celu. Gisele zachęca do podróżowania – „w swojej głowie, w swoim sercu, wśród swoich przekonań. Możesz zacząć od zgłębiania własnych myśli, słów i czynów. Albo od nauki medytacji. Albo od zadania sobie kilku pytań. Przeczytania paru książek. Zainspirowania się życiem ludzi, których podziwiasz. Poszukania pomocy u tych, którzy są mądrzy i empatyczni, i mogą cię czegoś nauczyć. Przede wszystkim postaraj się nie osądzać, ani siebie, ani innych ludzi – i postępuj szlachetnie.

„Lekcje” Gisele Bündchen, przeł. Natalia Wiśniewska – Wydawnictwo Literackie 

 

Iza Farenholc

Dziennikarka i redaktorka. Pracowała jako redaktor naczelna w magazynie dla rodziców Gaga oraz współpracowała m.in. z magazynami Zwierciadło, Twój Styl, Sens, Glamour - materiały psychologiczne, recenzje książkowe, muzyczne i filmowe, wywiady, reportaże z podróży.